divendres, 1 de novembre del 2013

Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents









A classe de GTIC hem comentat el llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docent, de Francesc Balagué i Felipe Zayas.

  • ·         Què és un blog?

És un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d’un autor o diversos autors en què apareix, en primer lloc, el més recent on l’autor conserva sempre la llibreta de deixar publicat el que consideri pertinent.

  • ·         Conceptes que hi trobarem:

Web 2.0 o web social: són els mateixos usuaris els que creen i organitzen els continguts, amb la qual cosa s’estableix una estructura de la informació més horitzontal i democràtica.  

Blogsfera: és el terme amb el qual s’agrupa la totalitat de Weblogs. Atès que els blogs estan connectats per mitjà d’enllaços, comentaris històrics o referències han creat i definit la seva pròpia cultura. La podem considerar com un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.

Les etiquetes o categories: són elements que faciliten l’organització i identificació dels continguts, una manera d’organitzar la informació cada vegada més comuna en entorns virtuals i en la web 2.0

RSS, feed o sindicació: la sindicació a través d’RSS és la nova forma d’accedir a la informació. Consisteix en què, una vegada seleccionades les fonts d’informació d’interès, aquestes fonts enviïn avisos d’actualització a l’usuari, sense la necessitat que l’usuari hagi d’anar comprovant si hi ha novetats en cada una d’elles.

  • ·         Classes de blogs:


Blogs de centre: revistes digitals, integren textos informatius, d’opinió i també difonen programes educatius.

Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat: professorat que imparteix cursos o coordinen seminaris de formació en TIC solen usar blogs i wikis com a recurs perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutories a disposició seva de manera permanent.

Blogs de professor (individuals): s’inclouen els blogs de professors destinats a comunicar les seves reflexions sobre l’educació, metodologia en àrees concretes sobre les TIC en educació.





  • ·         Blogs d'aula


Blog d'aula del professor: la funció és proporcionar als alumnes informació, proposar activitats complementàries, donar instruccions per a tasques diverses, mostrar recursos multimèdia i enllaços a llocs d’interès, mostrar mitjançant recursos multimèdia activitats realitzades a l’aula.

Blog de professor-alumnes: professors pengen activitats i els alumnes les realitzen o creen debats...


Blog d'aula de l'alumne: els blogs creats i administrats individualment pels alumnes. Té diferents funcions com executar tasques, carpetes d’aprenentatge, guia de navegació, guia de recursos per al blog, desenvolupament de temes de lliure elecció etc. 

Usos educatius dels blogs. recursos, orientacions i experiències per a docents.Francesc Balagué Puxan i Felipe Zayas Hernando. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada