A classe de GTIC hem comentat el llibre Usos educatius dels blogs. Recursos,
orientacions i experiències per a docent, de Francesc Balagué i Felipe
Zayas.
- · Què és un blog?
És un lloc web periòdicament actualitzat que
recopila cronològicament textos o articles d’un autor o diversos autors en què
apareix, en primer lloc, el més recent on l’autor conserva sempre la llibreta
de deixar publicat el que consideri pertinent.
- · Conceptes que hi trobarem:
Web 2.0 o web social: són els mateixos usuaris els que creen i organitzen els continguts, amb la
qual cosa s’estableix una estructura de la informació més horitzontal i
democràtica.
Blogsfera: és el terme amb el qual s’agrupa la totalitat de Weblogs. Atès que els blogs estan
connectats per mitjà d’enllaços, comentaris històrics o referències han creat i
definit la seva pròpia cultura. La podem considerar com un conjunt de
comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes
i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.
Les etiquetes o categories: són elements que faciliten l’organització i identificació dels continguts,
una manera d’organitzar la informació cada vegada més comuna en entorns
virtuals i en la web 2.0
RSS, feed o sindicació: la sindicació a través d’RSS és la nova forma d’accedir a la informació.
Consisteix en què, una vegada seleccionades les fonts d’informació d’interès,
aquestes fonts enviïn avisos d’actualització a l’usuari, sense la necessitat
que l’usuari hagi d’anar comprovant si hi ha novetats en cada una d’elles.
- · Classes de blogs:
Blogs de centre:
revistes digitals, integren textos informatius, d’opinió i també difonen
programes educatius.
Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat: professorat que
imparteix cursos o coordinen seminaris de formació en TIC solen usar blogs i wikis
com a recurs perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutories a
disposició seva de manera permanent.
Blogs de professor (individuals): s’inclouen els blogs de professors destinats a comunicar les seves
reflexions sobre l’educació, metodologia en àrees concretes sobre les TIC en
educació.
- · Blogs d'aula
Blog d'aula del professor: la funció és
proporcionar als alumnes informació, proposar activitats complementàries, donar
instruccions per a tasques diverses, mostrar recursos multimèdia i enllaços a
llocs d’interès, mostrar mitjançant recursos multimèdia activitats realitzades
a l’aula.
Blog de professor-alumnes: professors
pengen activitats i els alumnes les realitzen o creen debats...
Blog d'aula de l'alumne: els
blogs creats i administrats individualment pels alumnes. Té diferents funcions
com executar tasques, carpetes d’aprenentatge, guia de navegació, guia de
recursos per al blog, desenvolupament de temes de lliure elecció etc.
Usos educatius dels blogs. recursos, orientacions i experiències per a docents.Francesc Balagué Puxan i Felipe Zayas Hernando.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada