divendres, 11 d’octubre del 2013

La Competència Comunicativa

Competència comunicativa, aprendre a parlar és una experiència social.

La competència comunicativa segons Gumperz i Hymes (1972) és defineix com “allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants”

Eficaçà Vol dir que s’assoleix sense problemes, o bé que s’aconsegueixen els objectius o les finalitats.

Contextos culturals à Culturalment pot tenir diferents significats, depèn del context cultural.

Hi ha 4 tipus de competència comunicativa:

  • ·         Competència lingüística

             - Fa referència al domini del codi lingüístic.
             - S’ocupa dels nivells: fonològic, morfològic, sintàctic i lèxic, semàntic.

  • ·         Competència sociolingüística

             - Fa referència a les regles socioculturals d’ús.
             - S’ocupa de: situacions dels participants, propòsit de la interacció, normés i convencions de la interacció

  • ·         Competència discursiva

           - Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significants per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
           - S’ocupa de: la cohesió de la forma i la coherència en el significat.


  • Competència estratègica (aquesta és la que més s’ha de potenciar)
          - Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:

1. Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.
2. Afavorir l’efectivitat de la comunicació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada