Competència comunicativa, aprendre a
parlar és una experiència social.
La
competència comunicativa segons Gumperz i Hymes (1972) és defineix com “allò
que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants”
Eficaçà Vol dir que s’assoleix sense problemes, o bé que
s’aconsegueixen els objectius o les finalitats.
Contextos culturals à Culturalment pot tenir diferents significats, depèn del
context cultural.
Hi ha 4 tipus de competència
comunicativa:
- · Competència lingüística
- Fa referència
al domini del codi lingüístic.
- S’ocupa dels
nivells: fonològic, morfològic, sintàctic i lèxic, semàntic.
- · Competència sociolingüística
- Fa referència
a les regles socioculturals d’ús.
- S’ocupa de: situacions dels participants, propòsit de la interacció, normés i convencions de la interacció
- S’ocupa de: situacions dels participants, propòsit de la interacció, normés i convencions de la interacció
- · Competència discursiva
- Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significants per
aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
- S’ocupa de: la cohesió de la forma i la coherència en el significat.
- S’ocupa de: la cohesió de la forma i la coherència en el significat.
- Competència estratègica (aquesta és la que més s’ha de potenciar)
1. Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.
2. Afavorir l’efectivitat de la comunicació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada